Trucks en Magie uit Zwolle
14/05/03 17:27 Opgeslagen in: Werk
De Vakgroep Transport bezoekt Scania in Zwolle
Op 14 mei 2003 bezocht een aantal leden van de Vakgroep Transport het Scania complex in Zwolle in het kader van een bedrijfsbezoek. Dit was geregeld door Gerhard Visser van de WBSO, die veel contact met het van oorsprong Zweedse bedrijf (uit de provincie Sk?ne, in het Latijn Scania) heeft gehad.
Scania is momenteel bezig met de herstructurering van het Complex in Zwolle. Scania Nederland maakt sinds vorig jaar geen onderdelen meer, en is sindsdien aan het kijken wat ze met de overgebleven ruimte en mensen gaat doen. Dit is urgenter sinds de vestiging in Meppel is gesloten. Gekozen is zich te richten op de assemblage van Trucks.
Besloten is om een tweede productielijn.In een Masterplan wordt meteen de hele fabriek een slag efficiënter gemaakt. De oude lijn (Castor) gaat zich nu specialiseren op lichte trucks, terwijl de nieuwe lijn (Pollux) zich gaat richten op het produceren van heavy-trucks.
De vakgroep, aangevuld met een groep WBSO’ers, mocht ook zelf de fabriek bezoeken. Helaas mochten we hier geen foto’s nemen, maar die zouden de magie van de ruimte ook niet goed kunnen weergeven. Overal komen er onderdelen boven en onder je via kabel banen. Om de acht minuten zetten alle trucks in opbouw zich in beweging om naar het volgende werkstation.
Daarnaast is er nu een nieuwe testfaciliteit ontwikkeld (ook met gebruik van de WBSO). Vrachtwagens kunnen nu testrijden zonder het pand te verlaten op een rollende vloer. Dit scheelt milieubelasting en zorgt ervoor dat de productie nog sneller verloopt. Samen met uitgekiende Just-In-time-Logistiek en een goed draaiend team monteurs levert de fabriek binnenkort 150 vrachtwagens per dag af.
Rick Lindeman (DH 412)
Gepubliceerd in Sentercourt
Op 14 mei 2003 bezocht een aantal leden van de Vakgroep Transport het Scania complex in Zwolle in het kader van een bedrijfsbezoek. Dit was geregeld door Gerhard Visser van de WBSO, die veel contact met het van oorsprong Zweedse bedrijf (uit de provincie Sk?ne, in het Latijn Scania) heeft gehad.
Scania is momenteel bezig met de herstructurering van het Complex in Zwolle. Scania Nederland maakt sinds vorig jaar geen onderdelen meer, en is sindsdien aan het kijken wat ze met de overgebleven ruimte en mensen gaat doen. Dit is urgenter sinds de vestiging in Meppel is gesloten. Gekozen is zich te richten op de assemblage van Trucks.
Besloten is om een tweede productielijn.In een Masterplan wordt meteen de hele fabriek een slag efficiënter gemaakt. De oude lijn (Castor) gaat zich nu specialiseren op lichte trucks, terwijl de nieuwe lijn (Pollux) zich gaat richten op het produceren van heavy-trucks.
De vakgroep, aangevuld met een groep WBSO’ers, mocht ook zelf de fabriek bezoeken. Helaas mochten we hier geen foto’s nemen, maar die zouden de magie van de ruimte ook niet goed kunnen weergeven. Overal komen er onderdelen boven en onder je via kabel banen. Om de acht minuten zetten alle trucks in opbouw zich in beweging om naar het volgende werkstation.
Daarnaast is er nu een nieuwe testfaciliteit ontwikkeld (ook met gebruik van de WBSO). Vrachtwagens kunnen nu testrijden zonder het pand te verlaten op een rollende vloer. Dit scheelt milieubelasting en zorgt ervoor dat de productie nog sneller verloopt. Samen met uitgekiende Just-In-time-Logistiek en een goed draaiend team monteurs levert de fabriek binnenkort 150 vrachtwagens per dag af.
Rick Lindeman (DH 412)
Gepubliceerd in Sentercourt