Interview in Monitor
01/05/08 15:57 Opgeslagen in: Werk
Hele artikel met scans vindt u hier
Van proefproject naar volwaardig product: de OV-fiets
Het programma MobiliteitsManagement heeft door de jaren heen veel projecten ondersteund. Een goed voorbeeld van een project dat de gehele fase van gesubsidieerde proef tot zelfstandig functionerend product heeft doorlopen, is de OV-fiets.
Rick Lindeman, adviseur van het team Personenvervoer binnen SenterNovem weet er alles van; hij is sinds 2002 de contactpersoon voor dit project. “In 1999 is met steun van het programma Ketenmobiliteit, de voorloper van MobiliteitsManagement, een studie gedaan naar de mogelijkheden. Na een eerste proef in 2000 op drie stations is het project steeds verder uitgebreid. ProRail ontwikkelde het concept en Stichting OV-fiets voerde de organisatie uit.”
Aansluiting
De OV-fiets is ontstaan vanuit de gedachte om het openbaar vervoer en het fietsgebruik beter op elkaar te laten aansluiten. De OV-fiets is een snelle en gemakkelijke huurfiets in het openbaar vervoer die op 140 locaties te huur is met een OV-fietspas, vooral bij stations. Aangemelde leden, momenteel 40.000 mensen, ondervinden bij het huren geen last van tijdrovende handelingen en rijden met hun OV-fiets meteen weg.
Lindeman over het ontwikkeltraject: “Een subsidie van 5 miljoen gulden kwam beschikbaar en SenterNovem hielp met het aanbrengen van synergie in de ideeën. De OV-fiets werd een succes waarin alle partijen gingen samenwerken, zoals de NS en de stallingen. De proef werd groter met in 2003 veertig verhuurlocaties op stations.”
De ontwikkelingen gingen door waarbij het aantal verhuurlocaties groeide en steeds meer projecten werden gekoppeld, zoals de NS Business Card. De fase van innovatieve ontwikkeling is voorbij, het project staat en OV-fiets functioneert. Volgens Lindeman is deze fase belangrijk. “OV-fiets moet zich nu definitief bewijzen, ook zonder verdere steun. NS exploiteert OV-fiets sinds dit jaar volledig zelfstandig, met als doel een verdubbeling van het aantal deelnemers in drie jaar. Het project heeft de totale cyclus van proef tot markt succesvol doorlopen en voldoet hiermee volledig aan de doelstellingen van het programma MobiliteitsManagement.”
Meer informatie: www.ov-fiets.nl
Van proefproject naar volwaardig product: de OV-fiets
Het programma MobiliteitsManagement heeft door de jaren heen veel projecten ondersteund. Een goed voorbeeld van een project dat de gehele fase van gesubsidieerde proef tot zelfstandig functionerend product heeft doorlopen, is de OV-fiets.
Rick Lindeman, adviseur van het team Personenvervoer binnen SenterNovem weet er alles van; hij is sinds 2002 de contactpersoon voor dit project. “In 1999 is met steun van het programma Ketenmobiliteit, de voorloper van MobiliteitsManagement, een studie gedaan naar de mogelijkheden. Na een eerste proef in 2000 op drie stations is het project steeds verder uitgebreid. ProRail ontwikkelde het concept en Stichting OV-fiets voerde de organisatie uit.”
Aansluiting
De OV-fiets is ontstaan vanuit de gedachte om het openbaar vervoer en het fietsgebruik beter op elkaar te laten aansluiten. De OV-fiets is een snelle en gemakkelijke huurfiets in het openbaar vervoer die op 140 locaties te huur is met een OV-fietspas, vooral bij stations. Aangemelde leden, momenteel 40.000 mensen, ondervinden bij het huren geen last van tijdrovende handelingen en rijden met hun OV-fiets meteen weg.
Lindeman over het ontwikkeltraject: “Een subsidie van 5 miljoen gulden kwam beschikbaar en SenterNovem hielp met het aanbrengen van synergie in de ideeën. De OV-fiets werd een succes waarin alle partijen gingen samenwerken, zoals de NS en de stallingen. De proef werd groter met in 2003 veertig verhuurlocaties op stations.”
De ontwikkelingen gingen door waarbij het aantal verhuurlocaties groeide en steeds meer projecten werden gekoppeld, zoals de NS Business Card. De fase van innovatieve ontwikkeling is voorbij, het project staat en OV-fiets functioneert. Volgens Lindeman is deze fase belangrijk. “OV-fiets moet zich nu definitief bewijzen, ook zonder verdere steun. NS exploiteert OV-fiets sinds dit jaar volledig zelfstandig, met als doel een verdubbeling van het aantal deelnemers in drie jaar. Het project heeft de totale cyclus van proef tot markt succesvol doorlopen en voldoet hiermee volledig aan de doelstellingen van het programma MobiliteitsManagement.”
Meer informatie: www.ov-fiets.nl