Hooggeëerd Publiek; Geweldig boek over presenteren
17/10/2018Onlangs was ik in het circus. Het Magic Circus, één van de weinige stadscircussen die Nederland nog kent was neergestreken in het Wilhelminapark in Utrecht. Ik was er echter niet voor tijgers of clowns. Judith de Bruijn gaf ons een Masterclass over presenteren. Ze deed dat samen met de circusdirecteur. Want als iemand een natuurlijke presence heeft is het een circusdirecteur.
Ze presenteerde daar haar boek over presenteren, met de toepasselijke naam ‘Hooggeëerd publiek.’ Judith heeft 30 jaar ervaring rond dit thema, van spelletjes bij de AVRO tot een rol als dagvoorzitter. Deze ervaring heeft ze nu gebundeld in een boek.
Het boek heeft 3 elementen die het onderscheiden van de massa op dit gebied. Als eerste vond ik het ritme van het boek geweldig. Wat doe je 3 maanden van te voren, wat drie weken, drie dagen, drie minuten en drie seconden. Dit geeft een heerlijk houvast als je bezig bent met die hele belangrijke presentaties. Bovendien zit het vol met tips uit de praktijk van Judith zelf (Bel dan even dagvoorzitter).
Het tweede element is het gebruiken van de management drives. Deze vier kleuren worden vaak gebruikt om je collega’s beter te begrijpen, maar de Bruijn kleurt haar hele publiek in. Zo kan je per ‘hoofdstuk’ van je presentatie checken of je diverse doelgroepen wel bedient.
Het derde element zijn de 50 concrete acties die je gewoon kan doen. Per hoofdstuk is er een actielijstje dat concreet genoeg is om uit te voeren, zonder dat het een obligate tip is.
Dit wordt ondersteund door een hele heldere vormgeving die het boek goed hanteerbaar in delen maakt. Het is makkelijk even terug te grijpen wanneer je net dat stuk zoekt. Bovendien wordt het ondersteund door online materiaal, mocht dat beter aansluiten bij je leerstijl,
En zo kwam ik blij uit het circus, een geweldig boek rijker. Hoewel ik eigenlijk natuurlijk wel De Bruijn als koorddanseres in actie had willen zien.
Het boek is te koop via onze Managementboeklink