Teammanagement op zn Japans
23/10/2024Lezers van deze blog weten dan ik een gamer ben, en ik was dan ook twee jaar geleden blij verrast toen een van Japan’s grootste game-directors, Masahiro Sakurai zijn geheimen zou delen. Afgelopen week verscheen zijn laatste video, waarin hij uitlegt hoe hij in 2 jaar 260 video’s heeft geproduceerd, een aanrader als je van effectief time-management houdt, want hij deed dat grotendeels naast zijn baan.
Sakurai is bekend van Kirby en Smash Bros series. Dit zijn twee van de belangrijkste series van Nintendo. Hij heeft in allerlei verschillende constructies gewerkt in het Japanse bedrijfsleven. Hij had daar vaak de rol als creative teamlead (game director)
Veel van zijn video’s gaan natuurlijk over games, en hoe je de speler geïnteresseerd houdt. Dat is natuurlijk in het kader van dit blog (serious games?) interessant, maar wat ik als facilitor ook fascinerend vond is episodes over teammanagement. Daar heeft hij nu ook een playlist van gemaakt.
Hier zien we hoe Sakurai als creatieveling een projectteam leidt, juist in die hiërarchie Japanse cultuur. Hoe deel je ideeën, hoe werk je beter samen. Het komt allemaal aan bod.
Sakurai onthult dat hij 90 miljoen Yen (zo’n 600.000 Euro) er in heeft gestoken, allemaal om de gamesindustrie een beetje beter te maken. Dus Petje af, Sakurai-San.