Value Proposition Canvas

30/12/2014 Door Rick Lindeman

Alex Osterwalder heeft onlangs de opvolger van Business Model Generation en zijn Business Model Canvas. Hij reageert hiermee op de kritiek vanuit de hoek van het Service Design op zijn boek. Immers, zijn boek focuste zoveel op het model van inkomstenstromen, dat vergeten werd te ontdekken wat de klant eigenlijk wil. Een product als het Startup canvas stapte hier in.

Nu is Osterwalder terug met het Value Proposition Canvas. Hij probeert hiermee de aansluiting te vinden bij ontwikkelingen als de customer journey en andere klantinzichten.

Osterwalder ontwikkelt in dit boek de waardepropositie verder, door een tool aan te bieden die inzichtelijk maakt waar de waardepropositie precies waarde toevoegt.

Eerst kijkt hij op welke taken van de klant de waardepropositie ingrijpt. Vervolgens kijkt hij welke winst te boeken is bij die taak en waar de klant pijn lijdt. De logische stap erna is te kijken hoe die winst te creëren en hoe de pijn te verzachten. Hierop kunnen vervolgens producten en diensten worden ontwikkeld.

Een voorbeeld? Ik zit nu in de Koffie & ik aan de Vleutenseweg in Utrecht. Mijn taak was te bloggen en wat jaarsluitingszaken voor het Faciliteer Atelier te verrichten.

Mogelijke winstpunten: een creatieve omgeving en creatieve mensen zouden me kunnen inspireren. Pijn lag erin dat de schoonmaakster thuis bezig is, en ik thuis vaak afgeleid ben door andere zaken. Om die winst te verzilveren biedt Koffie en ik me een ruimte waarin creatieve mensen koffie drinken (door goede koffie te schenken), en goede wifi om mijn taak te kunnen doen. En er is relatief weinig afleiding (behalve de altijd fascinerende Vleutenseweg, zie Martin Bril). Hierdoor konden ze het product Koffie en Ik in de markt zetten.

Voor wie al bekend is met service design is er in dit boek weinig echt nieuws onder de zon. Wel is het een toegankelijk en mooi geïllustreerd boek. Ook denk ik dan het een ingang kan bieden tot tal van mensen die nog weinig van het klankperspectief begrepen hebben. Immers, het komt uit de onverdachte hoek v an Osterwalder. En hij heeft inmiddels de leestafel van het Nederlands Bedrijfsleven wel gevonden.

Het boek is te koop in onze boekwinkel  (bol.com partner)