23 drijfveren. Plus één. Voor een vernieuwd bedrijf.

15/03/2013 Door Rick Lindeman

Gisteren sprak ik met Ricardo Bravenboer van Brave Brands in het Pleidooi. Hij vertelde over hoe hij, omgaat met bedrijven in verandering. We hebben het al eerder hier gehad over het opzetten van een nieuwe businessmodel met een canvas of het ontwerpen van nieuwe diensten met Service Design. Ricardo neemt een andere invalshoek.

Hij is begonnen als grafisch ontwerper en probeerde voor een bedrijf een huisstijl te maken die echt bij hetn bedrijf past. Daarvoor wilde hij de bedrijven en hun werknemers leren kennen. Hij zoekt naar hun drijfveren

Hiervoor gebruikt hij  23 plus one. Dit is een werkvorm die gebaseerd is op het onderzoek van Kim Cramer en Alexander Koene. Zij hebben onderzoek gedaan onder 8000 consumenten en 195 merken. Ze zochten de belangrijkste drijfveren van deze consumenten en hoe deze aansloten bij deze merken. Het Amsterdamse bedrijf BR-ND ontwikkelde hier vervolgens 23plusone mee.

Door dit toe te passen binnen een bedrijf kan je zien wat binnen het bedrijf en voor haar werknemers echt belangrijk is. En zo is de ene bakker misschien helemaal de andere niet. Hier baseerde Ricardo vervolgens zijn ontwerp op.

Maar het mooie is. Hij ontdekte iets nog veel intrigerender  Als een bedrijf ontdekt van zijn drijfveren zijn, dan kan dat de start zijn voor veel meer ontwikkelingen. En zo komt de cirkel weer rond. Want op basis daarvan, kan je weer nieuwe diensten en businessmodellen ontwikkelen.