No Worries webinar
10/03/2013Afgelopen donderdag faciliteerde ik een Webinar. -Het wasfoor een project dat steden die samenwerken op het gebied van Duurzame Mobiliteit faciliteert. Het is manier op lowkey een seminar op te zetten. Maar altijd technisch uitdagend.
Presentatie van Aberdeen. Links is het Floating Gotowebinar venster te zien
We gebruikten GoToWebinar. Deze software is een zusje van video-conferenc software GoToMeeting. Het maakt het mogelijk om Powerpoints te delen, maar ook bijvoorbeeld je bureaublad. Daarnaast kunnen er mensen vragen stellen, hun hand opsteken, chatten.
Als moderator ben je druk bezig met het muten en onmuten van mensen die vragen stellen, en het schenken van de presentatierechten aan de diverse sprekers. Daarnaast wordt je via de chat gebruikt als online helpdesk. Het is dan ook fijn om iemand achter de hand te hebben die daar op let.
Want technische probleempjes zijn er altijd. Ondanks dat we getest hadden de dag tevoren, was een spreker nauwelijks te horen, en viel een andere spreker viel weg. Van de moderator wordt dan ook flexibiliteit verwacht. Snel van onderwerp wisselen, om de spreker de kans te geven opnieuw verbinding te maken.
Ook de luisteraars kennen vaak problemen. Veel netwerken in organisaties geven maar beperkt toegang tot software als GoToWebinar. Er moet immers software worden geïnstalleerd (hoewel er een lichte variant is), en er is een microfoon en eventueel webcam nodig.
Gelukkig biedt GoToWebinar de mogelijkheid om te zien hoeveel mensen actief het webinar blijven volgen. In het screenshot zijn dat de balkjes linksboven. Op die manier is een beetje te monitoren of je je publiek niet verliest.
Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om je publiek te betrekken. Niet alleen door actief te vragen naar reacties en opmerkingen, maar een idee kan ook zijn om mensen een Poll-vraag te geven. Mensen zitten toch op internet en met een klikje kunnen ze die zo invullen.
Zorg tenslotte voor een goede inbedding. Mensen wordt het makkelijk gemaakt om passief te volgen, maar koppel het webinar bijvoorbeeld aan een Linkedin-groep, zodat mensen meteen kunnen reageren. Zorg ook dat de presentaties snel online staan. Juist door de technische probleempjes, biedt dat een houvast.
Wat zijn jullie ervaringen?