7 goede sprekers, mooie locatie. Garantie voor succes?

08/10/2012 Door Rick Lindeman

Ik was vorige week op twee bijeenkomsten. Beiden bijeenkomsten hadden iets van zeven sprekers. Allemaal van goede kwaliteit. Beide bijeenkomsten waren op een sfeervolle locatie. Beide onderwerpen waren intigrerend. Bij beide bijeenkomsten was het Engels van de sprekers oké en werden er genoeg plaatjes getoond. Maar toch was de ene bijeenkomst geweldig, en de andere bijeenkomst saai. Hoe komt dat nu? (Naast dat wij Faciliteer Atelier, natuurlijk een meer interactieve sessie zouden willen, wij van WC Eend… )

 

Copenhagen Cycle Chic

Donderdag was ik bij Blogging the city. Een bijeenkomst over het versterken van stedelijke cultuur, van fietsen, van straatkunst. Het was in het Pakhuis Willem de Zwijger. De stoelen stonden intiem om een klein podium heen. Een toch stevig onderwerp als Stedelijke vernieuwing werd vanuit alle kanten bekeken, altijd vanuit het uitgangspunt hoe de nieuwe media en vooral Bloggen daar een rol in speelde.

De organisator was dan ook Popup City, een schiterend blog over juist dat onderwerp. Er was een duidelijke rode draad te vinden, en de sprekersversterkten elkaar. Philips eindigde de bijeenkomst nog met een actie om de mooiste stedelijke beelden te verzamelen op Pinterest: Pin Your City.  Het verslag van de bijeenkomst op Urbansignature vind je hier.

Fins Design

Vrijdag was ik in hotel Arena, bij de bijeenkomst van het Finnish Dutch Trade guild. Ook hier goede sprekers, zoals de Vicepresident of design van Nokia, Stefan Pannenbecker (Type duitse gladde filmster) en Service design held Arne van Oosterom. Toch werkte het niet. De mooie kapel van het oude Elisabeth Gasthuis en de Finse goodiebag konden daaraan weinig doen. Maar waarom werkte het nu niet?

Rode draad in de kerk

De bijeenkomst in hotel Arena vond plaats in een oude kerkgebouw. Natuurlijk is dat mooi, maar het creëert wel vaak een enorme afstand van een publiek. Als Obama daar staat werkt het geweldig, voor een intiem seminar werkt dat tegen je.

Daarnaast mag een spreker goed zijn, een rode draad is nodig veel belangrijker. Nooit werd het duidelijk waarom de VP van Nokia vertelde over zijn jeugd in de Punkrock. Ook niet hoe verbeteringen met het personeel in een Fins ziekenhuis ons begrip van “Design Values” moest doen toenemen. Terwijl ik wel interesse heb in Service Design with theory.

Organisatoren Verdapper!

Kijk ik snap dat organisatoren vaak vooral bezig zijn met goede sprekers binnenhalen, en deze vooral niet te veel voor de voet willen lopen. Ze zouden maar afzeggen. .. Maar dat ontslaat je als organisator niet van de plicht om een rode draad in de bijeenkomst te zoeken. Anders blijven het losse verhalen. Je publiek telt af hoeveel sprekers en nog zijn tot de borrel, in plaats van hopen op weer een nieuw inzicht. Een goede briefing of werkvorm brengt je dan verder. Zoek ook iemand in de organisatie die echt iets van het onderwerp weet, en die kan bedenken welk verhaal hij of zij zou willen horen.  Een aflevering van Zomergasten is ook veel beter als de gast zelf een verhaal wil vertellen.

De Nokia Lumia maar dan van Kauwgum werd thuis wel gewaardeerd…