Service Innovation Canvas
07/06/2012Van de week was ik bij DesignThinkers voor een Co-creatiesessie over onze prijsvraag voor innovatief reizen. De locatie is sowieso een aanrader, want we werden door toeristen gefotografeerd en er werd zelfs een Aubade aan ons gebracht door mensen die ‘Geef mij maar Amsterdam’ op de muur zagen staan.
Ik maakte daar ook kennis met het Service Innovation Canvas. Volgens DT is het een kader voor een mens-centraal businessmodel, gebaseerd op waarden. Het verschilt zich van het Business Model Canvas waar ik het eerder over had doordat het de omgeving, het netwerk van sleutel partijen centraal staat. Daarnaast wordt ook het ontwerp van de dienst, het product centraal gezet.
Voor een campagne zoals wij die gaan voeren rond reizigers helpt dit je om een combinatie te maken, tussen je doelen, je waarden en het ontwerp zelf. Samen met DT werd ons concept concreet.
En weggaan uit een workshop na èn een goed resultaat te hebben bereikt èn toegezongen te zijn streelt de creatieve ziel.