Join the Jam – Woest aantrekkelijk

03/11/2021 Door Rick Lindeman

De afgelopen jaren heeft Jitske Kramer ons door een antropologische bril laten kijken. Door middel van boeken als Corporate Tribes (met Daniëlle Braun) liet ze zien hoe andere culturen omgaan met veranderingen, en hoe we dat in onze eigen omgeving toepassen. Maar dat in de praktijk toepassen is een grote stap.

Hiervoor heeft Kramer nu het Join the Jam-spel ontwikkeld. Het onderliggende boek Jam Cultures ging over het benutten van diversiteit in je organisatie. Het spel is een tool om daar een begin mee te maken. Het stelt scherpe vragen, en laat je samen nadenken over manieren om je organisatie ‘woest aantrekkelijk’ te maken.

Serious games zijn er eigenlijk in 4 soorten. Een deel van de games gaat over het naspelen van een bestaande situatie. Een rollenspel waardoor je er beter op voorbereid bent. Een ander deel van de games gaat uit van situatie die als metafoor geldt, waardoor je veilig kunt reflecteren op bijvoorbeeld interne samenwerking. Zo speelde ik ooit reisagent in een volkomen vastgelopen reisbureau. Daarnaast is er gamification, waar je kijkt hoe je game elementen kan toevoegen aan de bestaande wereld, om bepaald bedrag te stimuleren. Je krijgt dan bijvoorbeeld een badge op het Intranet als je 30x de trap bent opgelopen naar het kantoor.

 

WILLEKEUR

Join the Jam valt in de vierde categorie. Het ‘spel’ is dan vooral een manier om het goede gesprek te voeren, door middel van vragen of opdrachten. Je speelt met drie teams, en krijgt vragen over bijvoorbeeld onderscheid, macht of de waarheid. Fascinerend is dat je niet dobbelt om vooruit te komen, maar dat je een schijnbaar willekeurige ‘ranking’ gebruikt. Dit simuleert hoe de ene groep ook in het echt voordelen ten opzichte van een andere groep kan hebben. Op die manier ervaar eigenlijk je een milde vorm van ‘white privilege’.

SPELLEIDER

De diverse thema’s van het boek komen allen aan bod, via een zogeheten ‘jam cirkel’ die een aantal fases doorloopt. Kramer ondersteunt het met een aantal YouTube filmpjes die het aspect uitleggen. Je speelt met drie teams en een spelleider, waardoor het met een groep van 10-12 mensen goed te doen is. De vragen zijn overigens ook prima geschikt om los van het spel aan elkaar te stellen.

REIZEN

De winnaar is het team met het meest woest aantrekkelijke idee voor de organisatie. Maar in dit spel gaat het natuurlijk om de reis, niet om het doel. En waar we in deze tijden misschien niet naar alle mooie culturen die Kramer beschrijft in haar boeken kunnen gaan, biedt Kramer ons met dit spel een prima alternatief aan om de lessen uit haar reizen in te praktijk te brengen.

Het spel koop je via onze managementboeklink