De Carrousel in Mad Men en House of Cards

26/02/2016 Door Rick Lindeman

Series zijn hot. Volgende week komt bijvoorbeeld de nieuwe reeks van House of Cards uit. Binnenkort schrijf ik nog wel eens een post over de meest briljante interventies van Frank Underwood. Let maar eens goed op. Vaak is hij de facilitator van een bijeenkomst, hoewel hij dan eigenlijk ook meteen de regisseursrol pakt. Dat laat hij vooral merken als hij altijd even uit het verhaal stapt. Hij laat dan de kijker weten hoe briljant hij was. Shakespeare liet dat Richard III al doen.

Maar eigenlijk wilde ik het vandaag hebben over Mad Men. Deze serie over de reclamewereld in de jaren ’60 in New York is vorig jaar helaas afgelopen. De serie staat bekend om zijn perfectie in het recreëren van de wereld van toen. Let bijvoorbeeld op de pennant (vlag) van mijn favoriet honkbalclub de Mets die in het kantoor hangt.

Maar als facilitator zijn de marketing gedachten van Don Draper ook goed te gebruiken. In elk bootcamp dat tegenwoordig met een startup-gedacht wordt georganiseerd gaat het om ontwikkelen vanuit de beleving van de klant. Ook zal telkenmale een pitch voorkomen. En dan gaat het vaak om een idee dat je hebt omvormen, ombuigen om te relateren aan de ervaring die gebruiker er mee gaat hebben.

En nooit heeft iemand dat mooier laten zien als Don Draper, toen hij een dia-apparaat verkocht.

Mad Men: The Carousel from raychancc on Vimeo.

Koop Mad Men via onze Bol.com Partnerwinkel