Schrijven, met een plan
17/07/2019Net keek ik nog naar een lege pagina, denkend over hoe deze recensie te beginnen. Nu ben ik al een paar zinnen verder. Eén van de eerste adviezen die Geerhard Bolte geeft in ‘Zo schrijf je een goed managementboek’ is dan ook gewoon maar te beginnen. Zet een aantal woorden op papier.
Het boek is een combinatie van een aantal praktische adviezen, gecombineerd met een inkijkje hoe de boekenwereld nu eigenlijk werkt. Het wordt bovendien gelardeerd met verhalen van collega-auteurs. Voor een deel zijn het auteurs die hij zelf uitgeeft.
Aangezien ik zelf aan het beginnen ben met het schrijven van het boek, was ik een ideale toetssteen om te kijken wat ik aan het boek had. Sommige adviezen kende ik uiteraard al (ik gebruik al jaren het briljante Scrivener voor het structureren van mijn teksten), andere waren een eye-opener (wat doet een uitgever nu echt voor je)
Mooi was de aandacht voor het ambacht van het schrijven: geef jezelf concrete doelen (1 pagina per dag?), en maak een kalender, zodat je discipline krijgt. Bolte probeert je echt over die angst voor lege pagina’s heen te helpen door te laten zien dat je jezelf concrete taken kan geven. Door het uitvoeren van die kleine opdrachten, vul je uiteindelijk een boek.
Over de kunst van het schrijven is Bolte wat oppervlakkiger: koop een stijlgids, gebruik een metafoor. Maar over dit onderwerp zijn hele cursussen vol geschreven, en meer is dan ook niet te verwachten van een hoofdstukje in een boek dat vooral wil laten zien hoe je het schrijven aanpakt.
Interessant vond ik ook de stukken over de relatie met een uitgever en wat die voor je kan betekenen. Voor mij was de uitgeverij een behoorlijke ‘black box’: je stopt een manuscript erin en er komt een boek uit. In de praktijk werkt dit anders, en is een uitgeverij veel kleiner dan je misschien zou denken.
Zo schrijf je een goed managementboek’ is een prettig geschreven managementboek, door de mix van praktische tips en persoonlijke verhalen. De auteur nodigt wannabe-schrijvers zelfs uit om hem te benaderen. Zo laat hij in de praktijk ook nog eens zien dat het echte geld vaak niet wordt verdiend met de verkoop van het boek, maar door de kansen die het boek de auteur biedt.
Het boek is te koop via onze managementboek-link