Disney Dilemma’s in de Lichtfabriek
08/12/2014Afgelopen november was ik in een congres in de lichtfabriek. Eén van de stukken industrieel erfgoed die Eindhoven een (beetje) een hip imago als techstad heeft gegeven. Het is aardige congresruimte (van Igluu), redelijk basis, maar daarom juist flexibel.
Prijzenswaardig was echter dat de organisatie eindelijk de stap durfde te zetten om te experimenteren met de vorm. Al die experts die hun woordje wilden doen, kregen de ruimte. Het was wel nog wennen, want de sessies waren niet de meest bezocht. Maar de deelnemers die wel kwamen evalueerden alle interactieve sessies positief. Zo waren er haardvuurgesprekken en een lagerhuisdebat.
Ik werd zelf gevraagd om een “disney-sessie” te leiden. Uiteindelijk kozen we voor een andere vorm, maar de disney-vorm wilde ik toch even met jullie delen. De vorm is een vorm die lijkt op de zes hoeden van De Bono (Deelnemers kijken daarin vanuit zes perspectieven naar een situatie/idee/concept).
Walt Disney liet alle nieuwe attracties in zijn pretpark toetsen door drie groepen. Die zaten volgens overlevering ook in een andere ruimte.
- De eerste groep waren de dromers, die een idee vanuit dat perspectief konden verder ontwikkelen
- De tweede groep waren de critici, die vooral focusten op wat er mis was aan het idee.
- De derde groep waren de realisten, die keken wat het idee praktisch zou betekenen.
Of ook Eurodisney op die manier getoetst werd, vertelt de overlevering niet…
Meer over het “business-genie” van Disney in dit boek.