Crowdsourcen voor een nieuwe look..
27/10/2014Zoals jullie misschien is opgevallen hebben we vanaf deze week een nieuw logo. Dat is best een mooi proces, dat ik graag met jullie wilde delen.
“Branding” is iets wat best dicht tegen faciliteren aanlicht. Immers, vaak moet je eerst weten wie je bent, om te bedenken wat je eigenlijk vindt. Werken aan je identiteit en je visie is dan ook iets wat vaak terugkomt.
Het oude Logo. Toen ik na het oprichten van het bedrijf bij de KvK dag kwam, zei een ontwerper tegen me: je website is mooi, maar dat logo, heb je dat van Google
In het verleden heb ik al geschreven over methodes om je branding te ontwikkelen. Zo is er bijvoorbeeld 23plusone, wat een missie statement baseert op de drijfveren van de mensen in een bedrijf of project. Hierna kan de ontwerper aan de slag.
Zelf had ik inmiddels een missie statement : “We facilitate real conversations to create better businesses for a sustainable future“. Wij faciliteren workshops om mensen echte conversaties te laten houden. Dit doen wij zodat zij een beter businesses model of visie krijgen. Wij willen hiermee bijdragen aan een duurzame toekomst.
Ik stapte vervolgens naar 99designs.com. Zij vormen een marktplaats voor ontwerpers. Je schrijft een ‘wedstrijd‘ uit (in feite een openbare aanbesteding). Hieraan is een vaste prijs verbonden. Deze krijgt de winnaar (daarnaast neemt 99designs haar deel).
Ergens had ik wel moeite met deze methode. In de wereld van de Zzpers ken ik best een aantal ontwerpers die met liefde mijn huisstijl zouden ontwikkelen. Daarnaast geloof ik ook dat je het gesprek moet aangaan om elkaar te leren. Immers, je wil geen random logo dat ook de verkoop van benzine zou kunnen weergeven.
Computerspelletje?
Aan de andere kant vond ik het ook fascinerend, juist ontwerpers uit de hele wereld te betrekken, en kijken of die op basis van de beschrijving en missie een ontwerp konden maken. En er was een garantie.. Als uit de eerste ronde niks zou komen hoefde ik niets te betalen. Dus ik lanceerde de wedstrijd.
Binnen het uur hadden we de eerste reacties. Heel divers. Van iets dat leek op een videospelletje uit de jaren ’70 (mijn hobby’s gegoogled?) tot een penseel (ben ik een schilder). Ik had ook mijn Nederlandse ontwerp-kennissen op de hoogte gesteld. Een pakte het serieus aan en hing meteen aan de telefoon.
In de loop van de week kwamen er steeds meer ontwerpen, in totaal wel 74. En door mijn commentaar erop werden ze ook steeds beter. Op vrijdag mocht ik de finalisten bekend maken. De vier designers (van de 16) die ik het beste vond gingen door. Deze vier legde ik ook voor aan vrienden, twitter en klanten. Dank nog voor alle input. Dit crowdsourcen werd zo een beetje een virtuele sessie!
Het winnende logo zie aan de top van de pagina en hieronder. Het frisse van het groen: duurzaam en groen. Nieuwe ideeën bedenken met elkaar: de lamp. Het Canvas als ruimte voor de groep om zijn gedachten kwijt te kunnen. Het penseel als verwijzing naar het artistieke van het woord Atelier. Het winnende ontwerp werd gemaakt door een Indonesiër genaamd Yudispa, een aanrader.