Ontwikkelen en Gamen in de Rabobank
27/06/2013In het kader van onze Coursera cursus, had ik vandaag een tweede meetup over Gamification. Dit was deze keer bij de Rabobank aan de Croeselaan. Hier is begin dit jaar het nieuwe Ontwikkelingcentrum geopend.
Het centrum
Ook de Rabobank heeft inmiddels door dat verschillende fasen in het creatieve proces verschilende sferen nodig hebben. En dus hebben ze een groot touch screen staan bij de ingang van het ontwikkelcentrum.
Hier selecteer je de fase van het proces waar je inzit, en meteen veranderd de kleurstelling van de ruimte. Ook is er een selectie gemaakt uit de Rabo kunstcollectie, die bij die fase op de beamers wordt vertoond. Een voorbeeld hiervan is links te zien op de bovenste afbeelding.
Het is niet dat de ruimte helemaal veranderd, maar er wordt wel subtiele verandering van sfeer aangebracht. Dit heeft uiteraard invloed op ons brein.
Naast deze ruimte hebben ze ook leuk concentratie afspraak zitjes en een heel centrum voor User Experience design, met een hele analyse kamer die de klant kan bekijken terwijl de klant de ervaring test.
Het gebouw kent overigens nog meer interessante plekken, zo is er een klein bos. En als je toch bij de Rabobank bent, ze hebben ook elk half jaar een fascinerende tentoonstelling in het gebouw. Ook goed als plek om even na te denken.
Gamification bij de Rabobank
Rabobank heeft inmiddels een hele gamification hub om verschillende initiatieven to coördineren. In de komende jaren moet dit zich gaan bewijzen.
Een aantal producten zijn al actief. Het dichtst bij de core business van de Rabo zit het hypotheek dossier, waar door gamification elementen toe te voegen aan het aanleveren van input van gegevens voor een hypotheek offerte klanten worden verleid betere gegevens aan te leveren.
Andere initiatieven zijn gamification bij kennisdeling en een kidsgeldwijs app die kinderen spelenderwijs leert omgaan met geld. Kevin Werbach maakt altijd een punt van om te kijken waar de “fun” is in een ge-gamificeerd proces. Voor de Rabobank is als bank is dit natuurlijk moeilijk. Waar ligt de balans tussen de betrouwbaarheid die een bank wil uitstralen en de fun die je zou willen hebben om de gedragsverandering te maximaliseren?