Het verander-DNA: design faciliteert transitie (en andersom).
05/12/2013Met trots presenteren we het gastblog van Dounia Ouchene . De avond eindigde in een bacchanaal van kaasfondeu.
Vernieuwen doe je door te leren van anderen, ben ik van mening. Afgelopen vrijdag dompelden Rick en ik daarom in de wereld van transitiedesigners.
Het verander-DNA: design faciliteert transitie (en andersom).
Ontwerpers creëren mooie en nuttige voorwerpen en dialogen, en tijdens de boeklancering van Design Transitions werd duidelijk dat verandering een essentieel onderdeel is van dat ontwerp. Of zoals co-auteur Joyce Yee zo mooi zei “Change is the very nature nature of design, an essential part its DNA.”. Want een ontwerp verandert per definitie de situatie zoals we die nu kennen.
Zodra een situatie om (een urgente) verandering vraagt, worden er oplossingen bedacht. Auteur Dr. Emma Jefferies trok twee jaar de wereld rond op zoek naar verschillende manieren en uitingen waarop designers innovatie oplossingen ontwerpen om een -bedoeld of onbedoeld- een transitie vorm te geven, en wellicht versnellen. Haar veldwerk en het gezamelijk onderzoek met Joyce Yee en Lauren Tan biedt een bijzondere kijk op de facilitatie van transitie door design. In zestien landen op alle zes de continenten sprak ze met designers uit o.a. de kunstwereld, het bedrijfsleven, de rijksoverheden en onderzoekers. Hun verhalen zijn samengebundeld in 42 inspiraties over designtransities. En geven een kijkje hoe verschillende mensen en disciplines transitie faciliteren en hoe deze ontwerpen kunnen verklappen waar de toekomst van design naar toe kan leiden.
Wie en wat is eigenlijk een designer? vraag ik me af. In het voorwoord van het inspiratieboek staat “Design is what we do to shape the world around us”. Zijn wij het dan allemaal? Met een beetje hulp van mijn vriend google en het boek, heb ik weer scherp dat onze wereld bestaat uit een heel leger designers: architecten, MBA-ers, engineers, mode-ontwerpers, grafisch ontwerpers, industrieel ontwerpers, interieur ontwerpers, software ontwerpers, interactie designers, game designers, data designers, service designers en als geheime wapen is de nieuwste generatie uitgerust met focus op innovatie ontwerp, social designers en zelfs future designers.
Al deze designers faciliteren een verandering. En op hun beurt, veranderen deze veranderingen de designers (concrete voorbeelden staan in het boek :). Emma en Joyce omschrijven vier sleuteltransities:
1. Expanding roles
2. Greater collaboration
3. Diversification of business models
4. Externalizing approaches & demonstrating value
Kennis en specialisme is waardeloos als je alleen bent, zie ik tussen mijn oogharen door. Als designer faciliteer je al ondernemend het ontwerp en de acceptatie (door alle stakeholders) ervan. Dit doe je in samenwerking met andere specialisten. Je brood verdien je doordat je samen werkt en je (materiële en immateriële) resources deelt. En verandering schudt pas echt op zijn grondvesten als je vroegtijdig de waarde van het ontwerp kan laten zien. Een niet onbelangrijke conclusie is de potentie van opkomende markten die vanuit allerlei waarden en redenen meer open staan voor ontwerpkeuzes, in ieder geval meer dan stabiele (of inzakkende) markten. En wellicht ook omdat deze culturen van nature menselijke sociale waarde hoger in het vaandel hebben staan, dan de feiten-minnende Westerse wereld.
Wat haal ik hier nu uit? Samenwerken met designers lijkt me een goed begin.